Het uurtarief van een zzp-er

Je bent ZZP-er ofwel zelfstandige zonder personeel maar je hebt geen idee welk uurtarief je kan vragen. Met deze vraag worstelen dagelijks duizenden zzp’ers.

“Ik ben ontzettend goed, dus ik vraag veel.”, een uitspraak die vaak voorkomt bij startende zzp-ers. Je hebt ongetwijfeld veel in huis maar de realiteit is dat je niet de enige in jouw vakgebied bent. Voor jou zijn er minstens tien anderen die minstens hetzelfde doen. Het risico is dat je jezelf uit de markt prijst en geen opdrachten binnen krijgt.

Het tegenovergestelde hiervan is de onzekere zzp-er die met alles akkoord gaat en niet durft te vragen. Ook dit heeft meer nadelen dan voordelen. Op korte termijn heb je misschien meer opdrachtgevers maar op lange termijn werk je jezelf helemaal over de kop voor veel te weinig inkomsten. Verhogen is dan een optie maar je zult merken dat je mentale drempel om dit te opperen er lastig zal zijn, laat staan de reactie van je klant. Bovendien, als met tarieven gaat stunten, doe je jezelf tekort en tast het je geloofwaardigheid aan.

Hoe stel je het uurtarief voor een ZZP-er dan wél vast?

Bij het vaststellen van je uurtarief als zzp’er is het slim om te kijken wat je minimaal nodig hebt om te leven, je overhead zoals je kantoor en auto te betalen en eventuele (voor)investeringen in een bepaalde periode terug te verdienen.

Heb je voorafgaand van je ondernemerschap in loondienst gestaan? Dan is het belangrijk om de verschillen tussen je salarisstrook en je inkomsten als zzp’er te weten.
Het allergrootste verschil tussen zelfstandigheid en een loondienstbetrekking is dat je letterlijk voor al je eigen sociale voorzieningen komt te staan. Als ondernemer draag je alle denkbare financiële risico’s. Zo heb je oa geen recht op financiële vangnetten in geval van ziekte of werkloosheid en bouw je geen pensioen op.
Kortom, ook deze risico’s moet je ook mee calculeren in je uurtarief.

Voorbeeldberekening:

Stel je gewenst bruto(!) basisinkomen vast;
Tel al je bedrijfskosten en eventuele verzekeringskosten erbij op;
Deel het bedrag door het aantal uren dat je verwachte te werken in een jaar
De uitkomst is je minimale uurtarief.

Hiernaast kun je nog rekening houden met eventuele (voor)investeringen, afschrijvingen en externe factoren zoals de duur en aard van een opdracht.

Bereken je minimale tarief ieder jaar opnieuw immers, prijzen zijn onderhevig aan in/deflatie en situaties veranderen.

Ook online kun je veel websites vinden die het uurtarief direct voor je uit kunnen rekenen zoals bijvoorbeeld op de site van de Rabobank: https://www.ikgastarten.nl/zzp/uurtarief/welk-tarief-mag-jij-als-zzper-rekenen

Kubustip!
Laat je nooit verleiden tot het verlagen van je standaardtarief wanneer een opdrachtgever je aanspreekt op je tarief. De klant is dan namelijk wel geïnteresseerd in je dienstverlening maar het is voor hem een onzekere gok immers, hij kent je werk niet.
Wees in dit geval dan ook niet beledigd maar veer mee en probeer de klant te overtuigen van jouw sterke punten. In tegenstelling tot wat veel mensen denken is verkoop niet het “aansmeren” van een dienst of een product maar eerder het bieden van een pasklare oplossing voor een kennelijk probleem op een zo’n sympathiek mogelijke manier.

Artikelen gerelateerd aan…