Winst uit digitalisering stagneert voor mkb-bedrijven

14 juli 2017
/ /
Comments Closed
/

Winst uit digitalisering stagneert voor mkb-bedrijven

14 juli 2017
/ / /
Comments Closed

Waar de afgelopen jaren de groei door digitalisering bij mkb-bedrijven bleef toenemen, zien we de groei dit jaar stagneren. Uit een enquête van de MKB Online Monitor 2017 blijkt dat 45% van de kleine en middelgrote bedrijven weinig tot geen winst verwacht te boeken met verdere investeringen in digitalisering en online marketing.

Nut en noodzaak

Een kleine meerderheid (55%) ziet het nut en de noodzaak in om te investeren in digitaal zakendoen. De tegenhangers geven aan weinig waarde te hechten aan verdere digitalisering en de inzet van online marketing. Opvallend, want 76% van de Nederlandse consumenten neemt producten én diensten online af.

Online zichtbaarheid

76% van de ondernemers heeft een website en bijna 70% van de mkb’ers heeft één of meer bedrijfsprofielen op bedrijvensites en sociale media. Ten opzichte van 2015 zien we een kleine daling in de online marketingactiviteiten. Slechts 6% van de ondernemers reserveert budget voor online marketingactiviteiten. Bijna zes op de tien regelt deze werkzaamheden ad hoc. Uit de enquête blijkt verder dat ondernemers die meerdere online kanalen inzetten, beter in beeld hebben hoe zij hun klanten kunnen bereiken dan ondernemers die geen of slechts één online kanaal inzetten.

Kansen

DTG en MKB-Nederland concluderen op grond van de MKB Online Monitor 2017 dat mkb-ondernemers online kansen laat liggen en nog veel te winnen hebben. De Nederlandse consument is sterk online georiënteerd, maar het mkb speelt daar in beperkte mate op in. Het MKB Online Monitor 2017 is dit jaar onder 1606 mkb-ondernemers uitgevoerd door Kantar TNS, in opdracht van DTG en MKB-Nederland.

Bron: Nextens